söndag 31 augusti 2008

Gör-det-själv-pralinen!

Eftersom det inte är hälften så kul att köpa en tunna från Granit som att göra en själv så har jag ägnat söndagen åt att knåpa ihop en förvaringslåda till mina presentpapper.

Inköpsrunda till K-rauta där: 1 st betonggjutningsrulle, 1 burk tapetklister och 1 st sågsvans inhandlades. Kände mig tuff och händig när jag vandrade omkring på byggvaruhuset med händerna nedkörda i mina baggy-combatbyxor och en min som (skulle) visa(de) att jag visst brukade ägna söndageftermiddagarna åt att renovera brorsans hall eller hjälpa farsan med husbygget och kan det mesta om det mesta. Bara prillan fattades!
Vi var många såna där idag nämligen, lika bra att smälta in.

Rullen var 120 cm hög och 20 cm i diam. Jag kapade den på 80 cm, vilket i efterhand kanske kunde kortat ännu mer. Fast å andra sidan kan man alltid lägga wellpapp och annat nödvändigt i botten. Sen målade jag ett varv med vitfärg och sen begav jag mig på nästa inköpsrunda för att handla snyggt papper på Lagerhaus.


Min första egna såg!

Efter lite klistrande och fixande (och bara något svärord) blev resultatet såhär!



Tapetklistret strök jag på rullen och sen försökte jag lägga på pappret så slätt som möjligt. Det var ett helsike! Luftbubblor och knöggel! Morr!
Men, men, ibland får man ta att det ser ut som en förskoleunges papiermachéalster och jag har ändå aldrig kommit särskilt bra överrens med tapetklister.

Kanske hade jag valt att bara måla rullen vit om jag vetat att det var så knepigt att få det slätt. Men jag gillade mönstret och nu är jag glad att resultatet blev lite bättre när det väl hade torkat.

Totalt pris ca: 80:- (såg & klister kan jag ju använda hur mkt som helst i fortsättningen!)

En upptäckt jag gjorde när jag tittade på fotot var att jag tydligen har en tejpbit på min garderobsdörr (till höger) som jag aldrig sett tidigare. Intressant upptäckt. Undrar vad mer jag har för hemliga dekorationer i mitt hem som jag inte ser?

5 kommentarer:

Monkan sa...

Aha, nu hänger jag med. Du ska ha den till förvaring av pappersrullarna?! Briljant idé ju. Hur vet man ens att det finns såna rullar att köpa?

Bubblor o rynkor, kan det vara limmet? Jag har ingen erfarenhet av tapetklister, jag använder decoupagelim till det mesta. Men en och annan rynka är väl bara charmigt :-) Den blev jättebra, det där pappret är ju så fint. Och hela rullen gick väl inte åt, "resterna" kommer att trivas utmärkt i din tunna!

Jag har mina rullar i en kasse som hänger på en krok i städskåpet (ständigt i vägen) + en 6-pack från IKEA som (peppar peppar) håller sig självstående i originalförpackning (kartongbit i botten och plast runt helat altet. Måste organisera om hela städskåpet på nåt sätt.

Fröken Fräken sa...

Nämen så stiligt! Du skulle ha kontaktat mig innan du började, jag råkar vara en expert på vilka papper som man kan använda tapetklister på och vilka man inte kan det.. jag har nämligen lärt mig den hårda vägen! Vita, tunna, blanka papper ska man använda limstift eller tejpa fast, de klarar inte av rinniga klister.. Brunt, kraftigare papper kan fungera med både tapetklister och lim, men man ska verkligen se till att platta till och pressa för att det ska bli bra.

Jag vet precis vad du menar, när jag höll på med min stämpeltavla, som ju var rätt stor så att jag var tvungen att sitta i en väldigt konstig ställning, fick jag inte så lite ont i nacken, men man får väl allt lov att offra sig för en fiffig pysselidé! Blir spännande att se dina skapelser, själv har jag inte vågat börja stämpla på tyg än, är rädd att jag ska fastna och sitta uppe hela natten... men nu blev jag ju himla sugen på att fixa med julkorten redan... undras om man kan traska in på Tiimari redan nu och fråga efter julpysselgrejer...?!

Jag har också lekt med tanken att skicka upp en Granittunna per post, men fraktskostnaden blev avsevärd plus att man ju inte kan vara säker på att den inte är helt sönderknosad innan den kommer fram...

JAg vet preeecis hur du menar, att sitta på ett jobb som man verkligen, absolut, helt klart inte gillar. Så var det på mitt förra jobb, när det blev klart med mitt nuvarande så blev det inte många knop gjorda på det gamla... har du något nytt på gång då? Jag har fortfarande inte kommit på någon som är villig att låta mig pyssla på heltid och betala mig för det.. himla märkligt!!!

Pyssel on!!

Malin sa...

Vilken rolig idé det där var!! Tål att tänkas på till mitt hem!

Pysselprinsessan sa...

Snyggt snyggt snyggt! Skulle dock säkert behöva 4 stycken! ;P
Kramar

Monki sa...

Åh, vilken bra ide! En sån skulle jag också behöva, jag har mina rullar i en papperspåse i garderoben och de bara ramlar och har sig och är i vägen hela tiden. Supersnyggt blev det!

http://chokladnoter.blogg.se/