måndag 30 maj 2011

Vad är det för något?





...undrade jag när Herrn i huset räckte fram presenten från Kina.

En alldeles egen "custom made" namnstämpel visade det sig vara i den gröna tygasken. Och för att jag säkert ska veta att den är min är den prydd med en höna. För jag är tydligen född i tuppens år.

När jag var liten bodde jag granne med en familj som hade väldigt mycket fåglar. Det var fåglar både inne i bur och utomhus i bod. En dag fick jag veta att en av hönorna hade blivit omdöpt till Linda..?
Jag fick faktiskt aldrig någon riktig förklaring till varför en av deras fjäderfän döptes efter mig. Men nu verkar ju sammanhanget stå klart.

Kan ändå inte låta bli att liksom tänka att jag hade föredragit att födas under kaninens år. Jag menar, det är ju lite skillnad på att förknippas med en fluffig liten varelse med långa, mjuka öronen och en nos söt som en sockerbit. Jämfört med en kacklande, skränig sak med snäckskalsdiet och hönsloppor alltså.

2 kommentarer:

Loppan Lorum sa...

Men en fin present var det i alla fall :)

Malin på pastill.nu sa...

Haha, vilken rolig läsning. Tycker presenten var klockren!