måndag 8 december 2008

Ick bin ein Berliner...

und ick findet jut!

Första gången på tunnelbanan i Berlin. Gamla och väldigt gula tunnelbanevagnar som tog mig från Zoologischer garten (smart ställe att lämna bagaget på när man kommer direkt från flyget) till de roliga shoppingstråken.



Jag lyckades hitta vart jag skulle trots att kollektivtrafikkartan är lite mer omfattande än Stockholms...



Att kliva ut på gatan i centrala Berlin i mitten av december är som att kliva rakt in i en gigantisk ljusshow. Överallt ser man fina ljusdekorationer. Drottninggatan kan verkligen slänga sig i väggen. Här utmed Schloss-strasse hängde en fantastisk adventskalender mitt i allén.



Julgranspynt och tingeltangel, små fina julkulor och nätta trädekorationer. Den tyska julen ser annorlunda ut än den svenska. Men färgerna och känslan är den samma. Hade de spelat svensk julmusik i det här köpcentrat också hade jag nog gått i spinn, helt överväldigad av julkänslor.

De tre dagarna i Berlin blev riktigt lyckade och jag hann med både att fynda pysseljox för 1 euro stycket, dricka Glühwein på en iskall Weinachtsmarkt och äta stabbig tysk husmanskost hos svärisarna. En perfekt helg i Berlin med andra ord. Väskan vägde 19,4 kg på hemvägen, kanske några kilo tyngre än när jag åkte dit.
Och faktum är att några av de saker jag lyckades få med mig hem inom kort kommer hamna i en liten tävling på den här lilla bloggen...så håll utkik...

*Ick findet jut = Ich finde es gut på Berlinslang.

3 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Jag som tyckte att det var maffiga juldekorationer i Malmö, nyss hemkommen därifrån! På söndag kväll när vi gick runt omkring där var jag färdig att flytta dit. Under den gråa måndagen var jag väl inte riktigt lika betuttad i stan, men... här i Luleå verkar de tycka att det räcker med en massa snö för att det ska bli julstämning. Nu när jag sett att grangirlanger i Malmö vill jag också ha sådant! Fast när jag inte ens klarar av att göra en krans - är det då verkligen lyckat att försöka sig på en hel girlang...?!

Låter som att du haft mysigt i Berlin! Hur ser det ut på tygfronten där då? Alltid intressant att veta.

Och vad hittar Lulu på idag då i Äntligen Hemma? Jojomen, guld, rött och mustigt. Den kvinnan kan verkligen variera sig... not.

Malin sa...

Huu, den där kollektivkartan såg nästan läskig ut..=)
Tur att du hittade, det vette sjutton om jag vågat mig på nåt sånt!

Vad härligt att du kommit i ordning lite mer och börjat pyssla.
Vi har saknat dina pysselinlägg här vettu=)

Själv ligger jag inte i koma längre utan har börjat pyssla nåt hemskt och det bara sprutar idéer ur min stackars ömma hjärna.
Tur att det är åt det hållet. Jag har haft lite torka på sistone men nu är jag på G.
Brädan jag grejar med ska få en text men det är klurigt att komma på vilken bara. =)
Annars lunkar det på i sakta mak.
Jag har shoppat julklappar på nätet och känner mig toknöjd.
Det är ju typ billigare att göra det på nätet än springa runt på stan har jag kommit på. Visserligen har det inte samma charm som rännandet på stan, men är man sjuk så är man.
Sen har jag ju massa tid över som gör att jag kan gå på stan och fixa det sista om det behövs och kanske t.om hitta nåt till mig själv=)

www.njutbarahem.blogg.se sa...

WOW!!! har ni oxå varit i Berlin i jul. Var ni på marknaden i gamla öst??Titta gärna in på min blogg när vi var där KRAM LOTTA