torsdag 20 november 2008

Brevväxling

Idag fick jag ett brev från min mamma. Jag tror att hon och jag är nästan de enda som finns kvar av det utdöende släktet; Sveriges brevskrivare. I alla fall känner inte jag någon annan som regelbundet brevväxlar med någon. Egentligen tycker både hon och jag att det är lite larvigt att hålla på och klippa ur saker/texter/urklipp ur tidningar och skicka med till den andre. Ändå gör vi det. Och som den goda mor hon är hade hon skickat med ett tidningsurklipp om pyssel. Tydligen är scrapbooking och stickning högst i topp av trendiga pyssel.

Jag brukar ju varken scrappa eller sticka. Det är ju rackarns alltså att man inte ens i pysselvärlden lyckas va lite cool!

10 kommentarer:

Cel'Dara sa...

Jag och en av mina bästa kompisar brevväxlar också faktiskt. Hon reser runt mycket i världen (fast just nu bor hon iofs i Sockholm) så det är ett bra sätt att ändå hålla kontakten. Och så mycket fina vykort jag får från världens alla hörn! Jättekul! :-)

Monkan sa...

Brevskrivning, oj det var avancerat. Problemet med Brev är ju att de skrivs för hand, och jag kan knappt läsa min egen handstil… så hur ska någon annan kunna…? Fast vykort skickar jag faktiskt, och det är jag nog ensam om bland mina vänner… Scrapbooking, bara en sån där fluga du vet, som internet ;-) Nej du, annat är det med rejäla tag som din betonggjutningsrulle till presentpapprena! Ärligt talat, ja jag är impad av scrapparna, att lägga ner så mycket energi på en enda fotosida (jag har knappt ett enda foto alls i album…), och hur kommer de på vad de ska göra? Otroligt fint brukar det bli ju. Svårast av allt måste vara att välja bland alla godbitarna i materialväg :-)

Ah, det låter som att din flytt kommer att gå lysande, både utförandet och inflyttandet! Fast jag inte är med, eller kanske tack vare? ;-) Skönt att höra att det finns fler än jag som är misstänksamma… :-) eller ”försiktiga” för att använda ett något mindre freakaktigt ord… Ja, du måste ju ha i åtanke att det inte bara är dig själv du har ansvar för, utan också hela pepparkaksformsamlingen! :-) Och, ja självklart är majoriteten av alla som hyr ut, säljer grejer mm helt normala toppenmänniskor! Så, då grejar du flytten? Och lägger ut lite bilder på nya hemmet sen, när du har hunnit stöka till ;-)

Angående klädhängaren så kanske den inte finns på alla Indiska. Säkraste kortet borde väl vara Gamla Stan, som är ”möbelinriktad”, i mysiga gamla källarvalv :-) Annars Värtahamnen och Västberga, men de ligger ju lite "off" (Värtahamnen i alla fall, hemsk att ta sig till om man inte har bil, när det regnrusk som när jag var där...).

Susanne sa...

Jag har en brevkompis! Hon är visserligen sisådär 30 år yngre än jag, men hon skriver superfina och roliga brev! :-) Vi brukar skicka klistermärken och små presenter till varandra. :-)

www.undersolen.se

Malin sa...

Det är ju väldans roligt när det dimper ner ett handskrivet vykort eller brev i lådan.
Varje gång det händer blir jag lika barnsligt glad!! Jag och lillasyster har väl under åren haft sporadiskt skickande av små hälsningar och brev som nu mer är sällsynt än ofta.
Jag har alltid tyckt att man borde skriva mer personliga handskrivna brev till varandra, för det är ju så himla mkt roligare att få!!
Kanske för att personen man får brevet av tagit sig en massa tid att knåpa ihop ett brev eller kanske för att det känns äkta och kanske.. för att det är roligare att öppna roliga brev än dessa tråkiga räkningar som aldrig slutar trilla in=)

Petra sa...

Åh, jag kan sakna att brevväxla - att skriva ett hederligt brev. Kanske ska ta upp det igen? Men vem vill brevväxla med mig? =)

Zizzi sa...

Det är kul att brevväxla! Härligt att få ett brev i brevlådan! Och sen finns det ju så många söta brevpapper också!
Titta in på min blogg, du har fått en sak av mig!
Kram cissi

Helen sa...

Vad kul med brevväxling! Önskar att jag klarade av det också. Förr var jag en fena på brev och vykort men nu har det hänt nått, knappt jag får iväg julkorten i tid. Lite trist men kanske kan jag återuppta det igen.

Fröken Fräken sa...

Åh, den ljuva tiden när man skrev och fick brev!! Som det har klippts och klistrats (ja, detta var alltså på den tiden då det hette klippa och klistra istället för scrapbooking...) i det fräkenska hemmet. Jag har fortfarande kvar stora pärmar med brev som jag fått från mina brevvänner på tiden då det begav sig. undrar vad de allihopa har för sig nu för tiden?! Och nog vore det trevligare med handskrivna brev! Särskilt i jämförelse med tryckta räkningar... blä! Man får lov att inse att det blir mest handskrivna julkort nu för tiden!

Jag befinner mig ju geografiskt lite långt ifrån för att kunna vara någon reeell flytthjälp. Annars är jag väldigt bra på att vara administrativ flyttchef. Dvs tala om för andra vart de ska bära saker, hur det ska packas och varför det inte går fortare. :-)
Egentligen borde jag vara en hejare på att packa så mycket som det reses nu, men det verkar vara en egenskap som man föds med eller inte. och jag tillhör inte-gruppen.

Snart får man fara hem och överfals av en överlycklig jycke. Det är inte så pjåkigt!

Jo sa...

Jag tycker att det låter jättemysigt med handskrivna riktiga brev! :)
Och du, jag tycker att du är en av de coolaste pysslarna jag känner till, även om du inte scrappar eller stickar! :D
Hoppas att din helg blir fin!

Monkan sa...

Åh stackare, att flytta i det här vädret! Fy sjutton vad det har blåst! Kan tänka mig att trafiken gick lite sakta idag också (hoppas jag med tanke på vädret).

Ja håll hårt i pepparkaksformarna, visst fanns det nån sång om "vår julgris den har rymt"? Kan säkert gälla pepparskaksformsjulgrisar också.

Jag räknar iskallt med att det blir rea på jul-Cult :-) och då ska jag köpa ett par manschetter till kanske.

Senaste spaningen på pepparkaksformsfronten är Mique. De hade väldigt ordinära tror jag men de hade några i storformat, gubbe, gumma, gris, hjärta, häst (hmmm, kanske inte häst, bock brukar det kanske vara?).

Nya boendet låter toppen, vad kul! Du får ju rätt nära till IKEA i Barkarby också (och allt annat som finns där), inte illa :-)