lördag 8 november 2008

Pysselprillig!




Nu är jag faktiskt ganska pysselprillig. Liksom sådär himla sugen, så det riktigt kryper i mig. Men jag är inte hemma, vid ett stort och rent pysselbord med alla mina viktiga tillbehör (sax, papper, klister). Så jag måste tåla mig. Tålamod. Är ju kanske inte min starka sida..."vissel" "vissel"...

Jag var i Växjö idag för första gången i mitt liv.

Jag såg domkyrkan (visste nån att dom har en domkyrka, inte jag i alla fall?!!). Såg regementet som var den finaste militära byggnad jag någonsin sett. Och var på Thairestaurangen som luktade som en pizzeria.

Dessutom besökte jag...Tiimari! Jag kollade upp för säkert en vecka sedan att Tiimari faktiskt fanns där. Och gissa om jag var inriktad på att inhandla det mesta av deras sortiment inför kommande julpyssel. Tyvärr, måste jag säga att jag blev lite snopen. För den Tiimari som jag lärde känna för ca (herregud!) 6 år sedan, när jag var en beroende stamkund i Jönköpingsbutiken var definitivt inte samma butik som jag besökte idag. Det som en gång var en gedigen pysselbutik tycks nu ha förvandlats till något som mer liknade en "white trash presentshop".

Visst fanns det en del pysselgrejer här och där, lite glitter, några fina papper och ett och annat hittade jag. Men det var ju inte ens i närheten av vad det har varit. Tiimari, vad har egentligen hänt?

På Lagerhaus hittade jag årets första bidrag till samlingen. "Ät en elak tomte så blir du snäll". Ja, det blir ju åtminstone en tillräckligt stor pepparkaka av den formen för att göra den elakaste unge till en snälling.

Nu ska resten av kvällen ägnas åt en DVD, lite choklad och kanske även lite glögg. Årets första!

4 kommentarer:

Malin sa...

Hujeda mig vad tråkigt att denna white trash-butik tagit övertaget!

Kikade lite på Åhlens härom dan och insåg att jag inte äger en enda liten pepparkaksform.
Stod och lurade på ett par st men det blev lixom inte av. Jag har ju köpstopp ett tag till så man fattar ju hur lång min lista kommer att vara sen=)
Annars är Göteborg snäll med mig,
Går i julklappsfunderingar och planerar glöggkvällar med vänner på löpande band.
Man kan ju inte ha det bättre=) Jo, om jag hade några extra 1000-lappar, då hade jag varit på topp..haha

Ikväll såg jag WALL-E. Mesig men gullig film. Det blev både choklad och chips så jag sitter här med den mättaste mage på länge.
Urk, så snart det lagt sig lite kommer min hand gräva i godisskålen igen, varför lär jag mig aldrig?

Fröken Fräken sa...

Först tänkte jag att Tiimaributiken här nog är rätt välförsedd på pysselmaterial. Sedan började jag tänka på den butik som funnits i finska Torneå och som jag alltid längtade till när jag var liten, och nog fanns det väl mycket mer papper, stämplar, pennor och grejer där? Tror dock att butiken här inte riktigt "dukat upp" allt julpysselmaterial. Väntar på att de ska börja ha julpris på sina kartongkort som jag brukar utgå ifrån när jag gör julkort. Och på att jag ska för den där kliande pysselinspirationen tillbaka. Ja, just nu vore det rätt bra om jag åtminstone kunde komma mig för att dammsuga lägenheten! Men känner mig fortfarande så trött, undras hur det ska gå att försöka masa sig tillbaka till jobbet imorgon?!

Det känns som om det var evigheter sedan man var på någon affär, annat för att köpa halstabletter och näsdukar... det kan ju ha hänt vad som helst medans man legat i soffan!!!

Jo sa...

Det fanns en Tiimaributik i Norrköping när jag växte upp och den var full av pysselsaker. När jag var där sist för att köpa saker till att "Fin"-slå in en present, fick jag också en chock. Inte alls så mycket pyssel och papp som sist! :( Men, men, de kanske bara är inne i en svacka? Tills dess att de bättrar sg, får man väl hänga på Panduro...

Monkan sa...

Oj oj, mycket att läsa ikapp här efter min brist på bloggtid så här kommer kommentarer lite huller om buller…

Vi börjar med det allvarligaste. Hur tänkte du när du ställde 6 flyttkartonger ovanpå pysselgrejerna?

Angående utmaningen. Nr 1, jag har upplevt nåt liknande, jag gillade hästarna men… Jag var i stallet nästan varje dag efter skolan, mockade, ryktade, kratsade hovar och sånt. Men jag vågade aldrig rida! Knäppt. Nr 3, instämmer :-). Nr 5, åh vad underbart! Nr 7, knäppt! :-) Hmmm, ”någon” som vill se ditt stök, kan det ha varit jag det? :-) Jag fick utmaningen samtidigt som du och nu har jag äntligen skrivit.

Ny dator, oh så lyxigt! Jobbets kanske?

Ny lägenhet, bra jobbat. Var hamnar du då nånstans? Oj, jobbmötet, vad taskigt! Kanske inte med flit, men väldigt klantigt av kollegorna får man väl säga.

Javisst, loppis på Hötorget på söndagar. Jag brukar helt glömma bort det, brukar också tänka att ”vi har ju inga loppisar”.

Aha, varit i Växjö! Jag var där måndag till torsdag (eller onsdag om man ska vara noggrann, jag åkte ju hem torsdag morron). ”Thairestaurangen som luktade som en pizzeria”, det är inte restaurangen som har diverse olika mat, inklusive pizza, du menar? Den med nån sorts vattenfall/fontän eller vad man ska säga. Jag var in på Panduro i Växjö och shoppade material till årets julkort (svårt, när jag inte bestämt än hur de ska se ut).