onsdag 3 september 2008

Påse för påsar

Ofta när jag shoppar är det inte särskilt planerat. Det händer verkligen aldrig att jag (när jag behöver det) har med mig en praktiskt shoppingkasse till butiken. Då brukar det sluta med att jag kommer hem med ett antal plastpåsar, som sedan slutar sina dagar som soppåsar.

Miljön och jag diskuterar ofta hur vi ska lösa detta problem, hon är väl inte helt nöjd med min insats för att rädda henne. Men det är bara att konstatera, plastpåsarna finns där, intryckta under diskbänken i väntan på sitt nya sopsäcksliv.

När jag var hemma hos en kompis häromdagen såg jag däremot en smart idé. Hon hade sina plastpåsar prydligt instoppade i en tygpåse. Skulle ju va perfekt hos mig! Så i lördags testade jag att stämpla med tygfärg på ett linnetyg från Ikea och igår sydde jag och knöt ihop säcken.




Det ser ju lite knöggligt ut, men det är inte lätt att instruera plastpåsar så att de lägger sig snyggt inför en fotosession!

Jag hade inget resårband hemma, men det ska jag nog använda istället för bomullssnöre så att det blir lätt att öppna och bara trycka ner en påse.

4 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Det är ju pinsamt att erkänna hur många påsar jag har därhemma som jag tänkt använda istället för att köpa nya plastpåsar hela tiden.. jag är fuktig på att sy påsarna men ack så mycket sämre på att använda dem. Men jag samlar lite av och till på fina papperspåsar. Har sprungit runt hukad i Sthlm för att skydda en påse från Årstiden undan regn. Men det är ju fiffigt med en sådan där förvaring. Och tygtryck är ju det fiffigaste av allt!

Många är de papper jag känt på (helst ska de ju ha rätta mjuka strukturen också, det får inte vara sådana där hårda A4 block med jätteskarpa ränder, sådant kan jag bara inte skriva på) Nu har jag inredningstidningar i alla mina tidskriftssamlare, men då var det block i alla dess former. Jag har ju varit duktig på att trappa ner mitt beroende..eller är det så att jag blivit tygknarkare istället.. hm, det låter jag vara osagt. Nåja, de fiiinaste papprena, typ sådana jag köpt utomlands ligger fortfarande väl bevarade i en stor låda i ett skåp. Ibland får man gå dit och glutta lite. Och de är ju bra att ha när det ska tillverkas kort!

Nu sitter jag förresten och premiärskriver vid mitt nya soffbord, och det här blir nog bra. Måste bara göra om lite så att det passar ännu bättre, och det är ju det bästa - att få göra om!!! FInns det något tråkigare än att istället vara tvungen att tvätta?....

Susanne sa...

Hi hi! Du är så himla rolig! Klart att det är en riktig katt. Preciiis som koftan! ;-) (Det var fler som missuppfattade min kryptiska och konstiga text kan man lugnt påstå! :-))

KRAM på Dig!

www.undersolen.se

Kardemomme sa...

Takk for kommentar inne hos meg :)
Alltid koselig med nye lesere! jeg slutter aldri å forundres over alle blogger som finnes..Morsomt bloggnavn du har forresten :)
Og underteksten var veldig lovende da! jeg er en stor samler av pepperkakeformer nemlig :))
Ha en fortsatt fin kveld!
hilsen Kardemomme :)

Malin sa...

Du är verkligen en riktig pysselpralin du!!
Det blev superbra, sån skulle jag behöva jag med..påsarna här hemma har nästan börjat leva ett eget liv där i lådan..
Håller med om att med digitalkamera blir det mörka bilder. Här fotar jag nästan aldrig om kvällen, blir riktigt usla bilder. Urk!
Nu ska jag baka och fixa och lära mig ordentligt hur jag hanterar denna dyrgrip, man vll ju få ut det bästa!!

Ha en härlig kväll!!